Groepen bij KDV De Bloesem

De stamgroepen en de ruimtes

Bij KDV De Bloesem hebben wij 3 stamgroepen. De groepsruimten hebben een neutrale kleur. Wij werken met veel natuurlijke kleuren. Dit alles straalt rust uit en dit draagt bij aan een gevoel van emotionele veiligheid. De aanwezige kinderen en het aanwezige speelgoed zorgt al voor voldoende kleurprikkels.

Babygroep 0-2 jaar
Deze groepsruimte heeft veel ‘ruimte in de ruimte’, zodat er veel vrijheid voor de baby’s is om te bewegen. Baby’s maken immers op motorisch vlak een grote ontwikkeling door en hebben deze ruimte nodig.

Peutergroep 2-4 jaar
De peutergroep is een groepsruimte met veel raampartijen. De peutergroepsruimte heeft een mooie balans tussen speelhoeken die uitnodigen en uitdagend zijn en hoekjes die rust uitstralen. Aangrenzend aan de groepsruimte bevinden zich de kindertoiletten zodat kinderen makkelijk veilig en overzichtelijk naar het toilet kunnen wanneer ze zindelijk zijn of volop bezig zijn met de zindelijkheidstraining.

Verticale groep 0-4 jaar
De verticale groep heeft zowel veel ruimte voor bewegen net als de babygroepsruimte als rustige en uitdagende speelhoeken zoals de peutergroep die heeft. De ruimte is zo ingericht dat er zowel aan de 0-jarige als de bijna 4-jarige gedacht is. De verticale groep heeft een groepsruimte aangrenzende aan de buitenruimte. De baby’ s uit de verticale groep maken ook gebruik van de afgeschermde babytuin.


Ruime eigen tuin met babytuin.
KDV De Bloesem beschikt over een eigen buitenruimte, de achtertuin van het pand. De buitenruimte is volledig afgeschermd. In deze ruimte hebben de kinderen de mogelijkheid om te rennen, fietsen en springen. Kinderen kunnen hier hun grove motoriek volop ontwikkelen. Voor de baby’ s is een afgezet stukje babytuin gecreëerd in de gezamenlijke buitenruimte.

Muzikale ervaringen op de groep:

  • Bieden kansen voor rijke interactie tussen de kinderen onderling en de professional op de groep. Jonge kinderen leren het meest van interactie met volwassenen en elkaar (Zone van naaste ontwikkeling – Lev Vygotski)
  • Leveren betekenisvolle ervaringen die zorgen voor taalontwikkeling. Als je kinderen wilt stimuleren tot praten, moet er immers iets te vertellen zijn, zodat zij spontaan vertellen over hun eigen associaties, ervaringen en vragen.
  • Stimuleren het auditief geheugen. Jonge kinderen ‘proeven’ als het ware de klanken van nieuwe woorden en geluiden. Daarom zijn er zoveel kinderliedjes met onzinwoorden, het is fijn om met je stem en spraak te kunnen spelen. Muzikale spelletjes met gekke geluiden of klanknabootsingen krijgen vaak enorm veel aandacht van kinderen. Dat stimuleert de spraakontwikkeling, wat zorgt voor gezond en expressief taalgebruik. Auditief geheugen zorgt ook voor fonetisch bewustzijn: je kunt klanken onthouden en koppelen aan een letter. Fonetisch bewustzijn is een noodzakelijke vaardigheid voor begrijpend lezen vanaf groep 3. En de manier waarop muzikale zinnen, grammatica en interpunctie verband lijken te hebben met taal, is geen toeval!